План урока по английскому в 5 классе на материале учебника по грамматике английского языка Grammarway.
Тема: Grammar (prepositions, Present Simple, Continuous, Perfect; Past Simple Continuous, Future Simple tenses)
Задачи:
1) Практические:
• Тренировка ранее изученных грамматических единиц;
• Тренировка ранее изученного лексического материала;
• Практика учащихся в устной речи, чтении, говорении, письме.
2) Общеобразовательные:
• Расширение филологического кругозора учащихся;
• Расширение словарного запаса;
• Расширение общего кругозора.
3) Воспитательные:
• Формирование интереса к предмету;
• Формирование навыков интеллектуального труда;
• Дальнейшее формирование интереса к предмету;
• Воспитание трудолюбия и активности.
4) Развивающие:
• Развитие языковой догадки;
• Развитие памяти, мышления, воображения.
Языковой и речевой материал:
• Лексический материал: a clown, a circus, to laugh, rare, to decorate, a surprise, a puppet, tidy, to tear, dirty, soap, a towel, simple, to wake, to wipe, to lose, upset, a joke.
• Грамматический материал: prepositions, Present Simple, Continuous, Perfect; Past Simple Continuous, Future Simple tenses.
Оснащение урока:
• Учебник.
• Раздаточный материал (упражнения на времена, на перевод, на предлоги).
• Картинки, опираясь на которые нужно было выполнить упражнения с предлогами ( описать, что где расположено на картинке).
ХОД УРОКА
I. Подготовка учащихся к иноязычной речевой деятельности.
1) Приветствие.
T. Good morning, children!
P. Good morning, Daria Gennadievna!
T. I am glad to see you!
P. We are glad to see you too!
T. How are you today?
P. We are fine, thank you!
2) Сообщение задач урока.
T. Today we are going to train your grammar skills, your knowledge of tenses and also revise new words. We will do some exercises and of course check your homework.
II. Фонетическая зарядка.
T. Ok, not long ago we learnt some new words. Let’s revise them. Please repeat after me: a clown, a circus, to laugh, rare, to decorate, a surprise, a puppet, tidy, to tear, dirty, soap, a towel, simple, to wake, to wipe, to lose, upset, a joke.
Учащиеся сначала повторяют слова за учителем хором, потом по очереди.
III. Основной этап.
T. So I hope now you are ready to work hard. At first let’s check your homework. It was exercise 149 in the book by Golitzynskiy. Your task was to translate the sentences into English, using the correct preposition. Let’s read the sentences one by one. Kirill, start doing the exercise, please!
Учащиеся по очереди читают предложения, если кто-то не справился с заданием или сделал неправильно, учитель просит других учеников помочь отвечающему.
T. Ok, thank you, you have done your home task successfully! And now let’s do some exercises in the book Grammarway to revise prepositions. Open your books on page 142 and do exercise 7, 8. You should do it in written form in your copybooks. Then we will check. You will not get marks for the exercises, we are training now.
Учащиеся делают упражнения письменно в тетрадях. После того как все закончили делать упражнение, вместе проверяют. Учащиеся по очереди читают предложения, если кто-то не справился с заданием или сделал неправильно, учитель просит других учеников помочь отвечающему.
T. Good job! You have done the exercises successfully! And now look at the picture in the textbook. There is the exercise under the picture, where the prepositions are missing. Your task is to put the correct preposition looking at the picture. For example: The sofa is … the fireplace. You look at the picture, see that the sofa is next to the fireplace and write the preposition “next to”.
Учащиеся делают упражнение письменно в тетрадях. После того как все закончили делать упражнение, вместе проверяют. Учащиеся по очереди читают предложения, если кто-то не справился с заданием или сделал неправильно, учитель просит других учеников помочь отвечающему.
T. Very well! You have done everything correctly! And now we will check your knowledge of tenses and also prepositions. I will give you the sheets of paper with the tasks. The first task is to put the verbs in brackets in the correct tense. Don’t forget to pay attention to the special “signs” of every tense!
Учащиеся делают упражнение письменно в тетрадях. После того как все закончили делать упражнение, вместе проверяют. Учащиеся по очереди читают предложения, если кто-то не справился с заданием или сделал неправильно, учитель просит других учеников помочь отвечающему.
T. Ok. The second task is to choose the correct preposition out of the given prepositions.
Учащиеся делают упражнение письменно в тетрадях. После того как все закончили делать упражнение, вместе проверяют. Учащиеся по очереди читают предложения, если кто-то не справился с заданием или сделал неправильно, учитель просит других учеников помочь отвечающему.
IV. Объяснение домашнего задания.
T. Thank you! You have done the exercise well! And the third exercise is the translation. And we will do it next time. Now look at the blackboard and write down your home task. Your task is to make up 12 sentences in English using the verbs in different tenses. You should use the tenses, which you have already studied.
V. Подведение итогов.
T. Children, thank you very much for the lesson! You have worked well and really hard today! You have done a good job! And now if the home task is clear, you may be free. The lesson is over. Good bye!